KEPELBAGAIAN IDEA " BANGSA IDAMAN" DAN PERBAHASAN
MPU21032:
PENGHAYATAN ETIKA DAN PERADABAN
TAJUK:
KEPELBAGAIAN IDEA “BANGSA IDAMAN “DAN PERBAHASAN
PENSYARAH:
ENCIK SYAHAZIZAMIR BIN SAHMAT
KUMPULAN
1
NAMA
AHLI KUMPULAN:
NO |
NAMA |
NO PENDAFTARAN |
1 |
ERRA ANAK UGUN |
20DKA20F2018 |
2 |
AMANDA LEONARD |
20DKA20F2018 |
3 |
CAMELIA EMA ANAK EDWIN |
20DKA20F2083 |
4 |
NICK HEIDELD |
20DKA20F2028 |
5 |
RUUD NESTROOY |
20DKA20F2008 |
NO |
TAJUK |
1 |
PENGENALAN |
2 |
ISI DAN CONTOH |
3 |
KESIMPULAN |
4 |
RUJUKAN |
Pengenalan
Negara bangsa dilihat sebagai bangsa idaman yang
dimpikan oleh sesebuah negara melalui konsep satu bangsa, satu identity. Secara
ilmiahnya, konsep ini menjurus kepada sesebuah negara yang berdaulat dengan
rakyatnya hidup bersatu padu tanpa dipisahkan oleh sentiment perkauman,
keturunan, agama, Bahasa, budaya, wilayah dan sebagainya yang dilihat boleh
membawa kepada perpecahan. Identiti, negara dan bangsa adalah tiga perbahasan
utama dalam persoalan nasional. Dari sejarah, masyarakat Malaysia bukanlah
terbentuk semenjak tahun 1957. Latar belakang dan latar hadapan kepada projek
negara-bangsa Malaysia memainkan peranan penting dalam memberi makna kepada apa
yang dinamakan sebagai Bangsa Malaysia. Malaysia, yang berlatarbelakang empat
tiang utama agama, bahasa, budaya dan raja telah memberikan citra utama kepada
identiti kebangsaan. Keempat-empat tiang ini menjadi unsur utama kepada
kebudayaan Melayu. Bangsa merujuk pada sekumpulan manusia dalam satu ikatan
ketatanegaraan (Mahayuddin, 1998). Seterusnya, bangsa adalah satu kumpulan
manusia yang diikat dalam satu unit kesedaran kolektif bersepadu berteraskan
perkongsian etnik, budaya, dan sejarah. Bangsa idaman juga seringkali dikaitkan
dengan pertalian darah. Walaupun wujud pelbagai perpektif, sentiment yang
membentuk bangsa ialah perasaan kebersamaan atau ‘belonging together’. Oleh itu
dapat dirumuskan bahawa bangsa adalah sekumpulan besar manusia yang mempunyai
keterikatan melalui perasaan kekitaan Bersama dalam sesebuah negara.
Konsep
Bangsa Idaman
1. Bangsa Idaman sebelum merdeka
Bangsa
Idaman, sebelum Merdeka adalah pergerakan nasionalisme dimana mereka merancang
untuk berjuang mendapatkan kemerdekaan dalam kerangka bangsa idamanyang
diinginkan mereka sendiri, yang bermaksud sifat dan wajah bangsa Malaysia yang
mereka inginkan sesuai dengan agenda ekonomi, politik, sosial dan budaya
masing-masing. Contohnya, di kalangan kelompok strategik nasionalis Melayu
terdapat tiga jalur bangsa idaman pertama adalah Melayu Raya anjuran kelompok
strategik kiri Melayu yang kedua adalah negara Islam anjuran kelompok strategik
berorientasi Islam dan yang terakhir adalah masyarakat majmuk pimpinan Melayu
(Malay-led plural society nation). Kelompok strategi tiga rangkai etnik
diterima kolonial. Pemerintah kolonial memilih, menyokong dan mempromosi jalur
ketiga melalui CLC 1949 (Communities Liaison Committee 1949).
2. Bangsa
idaman selepas merdeka
Selepas merdeka keinginan kolektif untuk mempunyai
suatu “identiti nasional sepunya” atau sebuah bangsa. Idea dan pendapat mengenai
identity nasional sepunya ini adalah sebuah pernyataan mengenai bangsa idaman
atau lebih dikenali sebagai wajah baru Malaysia yang mereka inginkan. Antara
Bangsa Idaman utama pasca iaitu Merdeka 1957 dimana ia adalah konsep “Malaysian
Malaysia” anjuran kelompok strategik daripada singapura awal tahun 1960 dan
daripada Malaysia akhir tahin 1990. Bangsa Idaman pegangan pemerintah,
masyarakat majmuk pimpinan Melayu (Malay-led plural society nation)
3. Bangsa
idaman selepas dasar ekonomi baru
Bangsa Idaman selepas DEB adalah Bangsa Malaysia,
Wawasan 2020 diaman bangsa Idaman anjuran Kerajaan (Mahathir) yang dipromosi
secara besar-besaran, seterusnya Gagasan 1 Malaysia Bangsa Idaman anjuran
Kerajaan dan dipromosi secara besar-besaran di seluruh negara. Terdapat juga di
Sabah iaitu Sabagh untuk Sabahan bangsa idaman anjuran kelompok strategi
internet hub di luar
negeri. Terakhir adalah di Sarawak iaitu Sarawak untuk Sarawakian bangsa idaman
anjuran beberapa kelompok strategik pribumi.
1. Bangsa
idaman Era Malaysia baru
Bangsa idaman Era Malaysia baru bermula pada Mei 2018 sehingga Ogos 2019 iaitu selama 15 bulan.Berlaku persaingan hebat diantara beberapa bangsa idaman dimana Tun Dr Mahathir ingin mengekalkan bangsa idaman “masyarakat majmuk pimpinan melayu” sebagai payung untuk Wawasan 2020 dan Bangsa Malaysia. Manakala PPBM, UMNO dan PAS masih ingin mengekalkan bangsa idaman ini walaupun terdapat antara ahli dua kelompok parti berbeza pendapat. Disini juga terdapat kehadiran DAP sebagai komponen strategik utama dakan kerajaan terdapat unsur-unsur konsep Bangsa Idaman Malaysian Malaysia direalisasikan.
Kepelbagaian
Idea Bangsa Idaman
Pada tahun 1996, Shamsul AB melalui konsep nation of
intent berpendirian bahawa sebuah negara bangsa adalah project work in progress
dan sentiasa berlaku contestation bangsa dalam negara itu hingga yang wujud
adalah negara tetapi bangsanya tidak terbina seperti di Malaysia. Di Malaysia,
pembentukan bangsa terjadi dalam dua fasa iaitu sebelum dan selepas merdeka.
Antaranya adalah konsep Melayu Raya yang digagaskan oleh pergerakan Kiri
Melayu, konsep Negara Islam yang diperkenalkan oleh kelompok Islam dan konsep
masyarakat majmuk yang dipimpin oleh orang Melayu. Namun demikian, hanya konsep
terakhir iaitu “Malay-led plural society” diterima oleh pihak British pada
ketika itu.Hal ini dinatijahkan dengan terbentuknya CLC 1949 (Communities
Liaison Committee 1949) yang diterima pakai sehingga kemerdekaan.
Selepas negara ini mencapai kemerdekaan, wujud
keinginan untuk melahirkan satu konsep kenegaraan yang kolektif atau identity
nasional sepunya. Impian ini antaranya telah melahirkan konsep Malaysian
Malaysia yang popular Ketika tahun 1960 yang diperkenalkan oleh Lee Kuan Yew
Ketika Singapura berada dalam persekutuan Tanah Melayu dan akhir 1990 pada era
pemerintahan Mahathir Mohamed. Pembangunan bangsa selepas merdeka turut
melahirkan konsep-konsep lain seperti Wawasan 2020 dan Gagasan 1 Malaysia.
Selain daripada itu, di borneo wujud konsep seperti
Sabah for Sabahan dan Sarawak dan Sarawakian. Walau bagaimanapun menurut
Samsul, konsep-konsep yang wujud di Borneo ini dicetuskan oleh kelompok
strategi internet dengan bantuan social media dan tidaklah popular dalam
konteks yang lebih umum. Shamsul menegaskan bahawa, pembangunan bangsa pasca
PRU14 tidak banyak mengalami perubahan. Kepimpinan Mahathir mengekalkan konsep
“Malay-led plural society”. Dalam konteks hari ini, konsep bangsa idaman inilah
yang diangkat oleh parti politik seperti Bersatu, UMNO dan Pas.
Menurut beliau dalam aspek hubungan kemasyarakatan di
dalam konteks Malaysia Baharu ini,penekanan banyak diberikan kepada hubungan
antara kaum atau “inter-ethnic” tetapi meminggirkan peri penting hubungan dalam
kaum atau “intra-ethnic”.
Kepelbagaian dan perbezaan yang wujud antara kaum di negara ini adalah sesuatu
yang perlu diraikan. Namun menurut Shamsul, kita sering melihat
perbezaan-perbezaan ini dalam keadaan yang negative, bukannya positif.
Perbezaan menjadi sesuatu yang perlu dilawan bukannya disyukuri.
Cabaran
Mewujudkan Bangsa Idaman
Pelbagai cabaran dan kekangan yang dihadapi dalam
membentuk sebuah bangsa idaman seperti pluralisme, liberalisme dan kepelbagaian
budaya. Pertama iaitu pluralisme iaitu sifat kepelbagaian yang terbentuk
daripada proses kepelbagaian penduduk dan biasanya terbina daripada hasil
perjajahan pada zaman dahulu. Dasar ini memenuhi konsep kolonialisme bagi
menghalang penyatuan masyarakat pada masa itu. Hal ini menyebabkan wujudnya
masalah dalaman yang rumit kepada negara yang dijajah apabila dimerdekakan. Ini
secara keseluruhan menjadi ancaman kepada pembinaan bangsa idaman.
Seterunya adalah liberalisme iaitu bermaksud
kesederhanaan atau keterbukaan. Dimana keterbukaan tanpa had dan memanipulasi
keadaan sedemikian akan menjerumuskan kepada penipuan dan menimbulkan
pekara-pekara yang akan menggugat kemakmuran dan menyebabkan perkembangan
negara akan terjejas. Oleh hal itu, masyarakat perlu mempersiapkan mental dan
fizikal mereka daripada keadaan yang diluar jangkaan supaya sikap liberalisme
dapat dielakkan serta mengukuhkan semangat patriotisme diri mereka demi
kepentingan bangsa dan negara.
Selain daripada itu, kepelbagaian budaya juga menjadi
cabaran untuk mewujudkan bangsa idaman. Kepelbagaian budaya adalah pembentukan
masyarakat majmuk didalam proses perkembangan sesebuah negara yang mewujudkan
dilema baru kepada penduduk di negara ini.
Menurut Ibn Khladun dimana tentang teori jiwa hamba yang dimiliki oleh
bangsa yang pernah dijajah yang akan menganggap kuasa bekas penjajah mereka sebagai
suatu bangsa yang maju dan agung dan patut ditiru oleh suatu bangsa yang maju
dan agung.Oleh itu,nilai budaya Malaysia hendaklah menjadi asas kepada kemajuan
bangsa dan negara. Dalam sebuah bangsa rakyat bebas berkongsi lambing, identiti,
kebudayaan, nilai dan semangat yang menjadi asas dan matlamat sesebuah
pembinaan bangsa idaman.
Kesimpulannya, setiap masyarakat hendaklah memainkan
peranan yang penting dalam mewujudkan bangsa idaman yang menepati matlamat dan
menjadikan perpaduan negara yang stabil. Masyarakat hendaklah memupukkan
nilai-nilai yang baik dalam diri mereka begitu juga golongan pemimpin negara
hendaklah menunjukkan contoh yang baik dan mejalankan tugas dengan amanah dan
taat agar perpaduan dan kemajuan negara dapat dicapai dengan mudah.
Sebuah
Kupasan Mengenai Usaha Merintis Malaysia Baharu
Konsep “Bangsa Idaman” bukan suatu konsep baharu.
Sejak tahun 1966 lagi, Robert Rotberg, seorang sarjana Amerika memperkenalkan
konsep nations-of-intent ketika mengkaji nasionalisme orang Afrika. Malah di
Malaysia, konsep yang sama juga digunakan oleh Rustam A. Sani pada tahun 1957
dalam mengkaji asal muasal gerakan Kiri Melayu. Shamsul sendiri menggunakan
konsep bangsa idaman buat kedua kalinya di Malaysia pada tahun pada tahun 1996.
Namun pada hemat beliau, Malaysia bukan sahaja masih mencari-cari ‘bangsa
idaman’ yang ideal, malah perpaduan yang jelas masih menjadi suatu impian.
Pandangan terhadap konsep negara yang bercirikan
wilayah dan bangsa adalah terhad. Dalam satu-satu wilayah, sempadan atau
boundary tertentu, terdapat pelbagai perbezaan identiti, ciri-ciri budaya, dan
juga citarasa. Menurut Shamsul, identiti berkumpulan atau ‘collective identity’
adalah bersesuaian dengan suasana kemajmukan masyarakat Malaysia. Selepas kejatuhan
penjajah, wujud tiga keadaan di Asia Tenggara. Pertama, konsep satu negara
bangsa dalam satu entiti seperti di Brunei. Kedua, negara tanpa bangsa seperti
BangsaMoro. Ketiga, adanya entiti bangsa dan entiti negara seperti di Malaysia,
Indonesia dan Singapura.
Di Malaysia, pembentukan bangsa terjadi dalam dua fasa
iaitu sebelum dan selepas merdeka. Antaranya adalah konsep Melayu Raya yang
digagaskan oleh pergerakan Kiri Melayu, konsep Negara Islam yang diperkenalkan
oleh kelompok Islam, dan konsep masyarakat majmuk yang dipimpin oleh orang
Melayu. Namun demikian, hanya konsep terakhir iaitu “Malay-led plural society”
diterima oleh pihak British pada ketika itu. Hal ini dinatijahkan dengan
terbentuknya CLC 1949 (Communities Liaison Committee 1949) yang diterima pakai
sehingga kemerdekaan.
Selepas negara ini mencapai kemerdekaan, wujud
keinginan untuk melahirkan satu konsep kenegaraan yang kolektif atauidentiti
nasional sepunya. Impian ini antaranya telah melahirkan konsep Malaysian
Malaysia yang popular ketika tahun 1960 (diperkenalkan oleh Lee Kuan Yew ketika
Singapura berada dalam persekutuan Tanah Melayu) dan akhir 1990 (pada era
pemerintahan Mahathir Mohamad).
Selain daripada itu, pembangunan bangsa selepas
merdeka turut melahirkan konsep-konsep lain seperti Wawasan 2020 dan Gagasan 1
Malaysia. Malah di Borneo, wujud konsep seperti Sabah for Sabahan, dan Sarawak
for Sarawakian. Walau bagaimanapun menurut Shamsul, konsep-konsep yang wujud di
Borneo ini dicetuskan oleh kelompok strategi internet dengan bantuan sosial
media dan tidaklah popular dalam konteks yang lebih umum.
Bangsa
Dalam Malaysia Baharu
Shamsul menegaskan bahawa, pembangunan bangsa pasca
PRU14 tidak banyak mengalami perubahan. Kepimpinan Mahathir mengekalkan konsep
“Malay-led plural society”. Dalam konteks hari ini, konsep bangsa idaman inilah
yang diangkat oleh parti-parti politik seperti Bersatu, UMNO, dan PAS.
Menurut beliau, dalam aspek hubungan kemasyarakatan di
dalam konteks Malaysia Baharu ini, penekanan banyak diberikan kepada hubungan
antara kaum atau “inter-ethnic” tetapi meminggirkan peri penting hubungan dalam
kaum atau “intra-ethnic”. Kepelbagaian dan perbezaan yang wujud antara kaum di
negara ini adalah sesuatu yang perlu diraikan. Namun, menurut Shamsul, kita
sering melihat perbezaan-perbezaan ini dalam dikotomi yang negatif, bukannya
positif. Perbezaan menjadi sesuatu yang perlu dilawan, bukannya disyukuri.
Bagi Zairil Khir Johari, politik era Malaysia Baharu
masih lagi dibelenggu oleh konflik politik identiti yang dimanifestasikan
antaranya dalam isu ICERD, hudud, negara Islam dan yang terbaharu, isu tulisan
jawi. Tambahan lagi, isu-isu ini digerakkan dengan emosi dan jauh daripada
logik.
Dalam artikel yang bertajuk “The Great Malaysian
Dichotomy”, beliau memetik bahawa terdapat dua naratif besar yang dipegang oleh
masyarakat Malaysia secara umum. Kelompok pertama ialah masyarakat yang
mempercayai pembangunan Malaysia dibina atas teras kebudayaan Melayu yang
dominan. Dalam kepercayaan ini, identiti etnik lain tidak dilihat begitu
penting dan mereka harus mengakui akan ketuanan Melayu dalam masyarakat
Malaysia. Mereka ini juga mempercayai perlembagaan Malaysia tetapi berpaksikan
kedudukan Melayu dan Islam yang dominan.
Kelompok kedua pula berpegang kepada idea Malaysian
Malaysia. Mereka beranggapan bahawa kemerdekaan pada tahun 1957 merupakan satu
‘reset button’ dimana semua identiti adalah setara dan menafikan kebudayaan dan
sejarah terdahulu. Seperti juga kelompok yang pertama, mereka juga mempercayai
perlembagaan Malaysia yang sama namun beliau mentafsirkan bahawa perlembagaan
itu bersifat sekular dan tidak memihak kepada mana-mana kaum atau etnik.
Menurut Zairil, kita masih lagi terperangkap dalam
kerangka kolonial dalam membentuk sebuah masyarakat Malaysia. Hal ini hanya
berlaku di Malaysia. Sub-etnik Jawa di Malaysia misalnya bangga
mengklasifikasikan diri mereka sebagai Melayu, tetapi jika dilihat rantau
Nusantara orang Jawa tidak mengidentitikan diri mereka sebagai Melayu.
Persoalan yang dibangkitkannya adalah tentang cara yang
boleh dimanfaatkan untuk membentuk identiti bersama. Menurutnya, jalan
penyelesaian tidak hanya dalam bentuk praktis sahaja malah boleh menjadi
normatif. Gagasan Bangsa Idaman seharusnya menjadi titik pertemuan antara
golongan tradisional yang jumud serta golongan sekular yang menganggap detik
kemerdekaan sebagai ‘reset button’ dimana semua etnik mempunyai hak yang sama.
Walau bagaimanapun, hal ini mestilah bernuansakan sejarah yang berlaku
termasuklah reformasi yang terjadi dua puluh tahun dahulu dan juga Malaysia
Baharu yang baru sahaja dikecapi.
Merealisasikan Bangsa Malaysia
Pembinaan bangsa adalah usaha bersama
seluruh rakyat bagi meletakkan bangsa dan negaranya setaraf dengan bangsa dan
negara lain.
Kunci dalam mengurus pembentukan negara
bangsa adalah penentuan kedudukan indigeniti atau anak watan sebagai alat
mengikat ahli penduduk di negara itu yang mesti diterima dan diperakui.
Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai penduduk pelbagai kaum. Usaha
untuk menyatupadukan kaum melalui proses pembinaan bangsa perlu dilaksanakan.
Proses itu bertujuan menyedarkan warganya mengenai harga diri bangsa yang
merdeka dan berdaulat serta mampu membangunkan sebuah negara yang maju.
Oleh itu, pembinaan bangsa adalah usaha
bersama seluruh rakyat bagi meletakkan bangsa dan negaranya setaraf dengan
bangsa dan negara lain. Namun, Malaysia tidak perlu meniru negara lain,
sebaliknya menjadi sebuah negara membangun dalam acuannya sendiri.
Malaysia tidak boleh dibangunkan hanya
dalam aspek ekonomi semata-mata. Ia mesti dan seharusnya menjadi sebuah negara
yang membangun sepenuhnya sepanjang semua dimensi dari sudut ekonomi, politik,
kerohanian, psikologi dan budaya.
Kita mesti membangun sepenuhnya dari
sudut perpaduan dan solidariti nasional dan kesinambungan sosial, dari aspek
ekonomi kita, keadilan sosial, kestabilan politik, sistem dan kerajaan, kualiti
hidup, nilai sosial dan kerohanian, juga pemupukan rasa bangga, jati diri,
patriotisme dan yakin akan negara tercinta ini.
Di singkap tabir sejarah warisan
pengalaman silam, sejarah pra-kolonial menunjukkan Malaysia adalah sebahagian
gugusan kepulauan alam Melayu terdiri dari beberapa negeri dari timur di
Filipina ke selatan di Pulau Jawa, di barat Pulau Sumatera dan utara
Pattani.Setiap negeri ini diperintah oleh Raja. Kegiatan ekonomi utama adalah
bertani, nelayan dan berdagang dengan peniaga Arab, India dan Cina.
Hasil pembangunan dan perdagangan
setempat ini menjadikan, ada dalam kalangan negeri ini, berkembang hingga
menjadi empayar seperti Majapahit, Melaka dan Pattani. Kedatangan pihak
penjajah dari Barat seperti Portugis, Belanda dan Inggeris merancakkan lagi
eksploitasi sumber alam dan produk setempat seperti rempah ratus, timah dan
pelbagai lagi.
Pembahagian kepulauan kawasan Alam Melayu
mengikut kepentingan penjajah mempercepatkan lagi pembangunan di Malaysia,
terutama bijih timah, penanaman getah secara ladang dan pembinaan prasarana
seperti kereta api dan jalan raya.
Penggunaan tenaga kerja buruh asing dari
China dibawa masuk tanpa diurus, manakala dari India diurus oleh penjajah
Inggeris. Ini bukan sahaja melahirkan masyarakat majmuk di mana pekerjaan dan
wilayah terbahagi mengikut etnik, tetapi juga jurang sosioekonomi yang meluas
di antara mereka.
Ekonomi Berasas Etnik
Sistem ekonomi laissez faire yang membentuk struktur
etnik dan pemilikan ekuiti korporat yang membezakan kumpulan etnik mengikut
kegiatan ekonomi dan wilayah ini terus memperkukuhkan lagi pemilikan ekonomi
oleh pemilik asing hingga ke dekad 1970-an walaupun negara mencapai kemerdekaan
pada 1957.
Namun, konflik etnik 13 Mei 1969
meyakinkan pembangunan tanpa mengurus ketidaksamarataan, kemunduran,
kemiskinan, dan kepeminggiran mengikut etnik dan wilayah akan menggugat
kestabilan politik dan pembangunan negara. Pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru dari
1970 hingga 1990 mengubah struktur masyarakat mengikut etnik dan ekonomi di
atas pada alaf baharu ini, di mana kelas menengah terdiri daripada pelbagai
etnik terbina, jurang sosioekonomi dikurangkan.
Malaysia terus alami proses pembangunan
mapan, hingga transformasi masyarakat ke arah taraf hidup tinggi dan moden
tersebar ke setiap pelusuk negara. Pada alaf baharu ini, pola perhubungan etnik
di Malaysia dalam kalangan etnik Melayu, Kadazan, Dusun, Iban, Bidayuh,
Melanau, Murut, Cina, India, Siam, Portugis dan lain-lain sudah berubah dan
faktor etnik tidak semestinya menjadi pemisah di antara individu pelbagai
bahasa, budaya, agama dan etnik.
Simbol identiti Melayu dalam Perlembagaan
dicerminkan dalam peruntukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan (Perkara
152), hak-hak istimewa Melayu (Perkara 153), Raja sebagai Ketua Negara (Perkara
32) dan Islam sebagai agama rasmi. (perkara 3). Kenyataannya, inilah tiga rukun
keMelayuan yang membentuk landasan nasionalisme (bahasa, agama Islam dan yang
dipersetujui sebelum kemerdekaan Raja).
Agak keterlaluan untuk membayangkan
ketiga-tiga peruntukan penting itu terpaksa disorot semula, apatah lagi
dikeluarkan dari Perlembagaan Persekutuan pada masa hadapan. Peruntukan ini
menandakan kontrak sosial yang tidak bertulis tetapi begitu murni, sebagai
pertukaran dengan hak kerakyatan untuk bukan Melayu sebelum kemerdekaan
tercapai. Sesungguhnya kita tidak pastisama ada kecenderungan ini boleh
memperteguhkan nasionalisme Melayu dan kepelbagaian budaya dan dengan itu
menjadi asas pembinaan bangsa Malaysia yang kita sama-sama idamkan.
Realisasi
Bangsa Malaysia Rai Perbezaan Kaum
TARIKH
31 Ogos 1957 sentiasa terpahat dalam ingatan rakyat Malaysia. Tanah Melayu
dibebaskan daripada cengkaman kolonial British selepas dijajah hampir 500 tahun
dengan beberapa siri kedatangan penjajah bermula Portugis, Belanda, British dan
kependudukan Jepun sebelum kembali kepada British.
Justeru, proses kemerdekaan Tanah Melayu perlu
dikenang. Semangat penentangan penjajahan dibangkitkan pejuang seperti Datuk
Bahaman, Datuk Maharajalela, Mat Kilau, Tok Janggut, Abdul Rahman Limbong, Dol
Said dan Mat Salleh wajar diamati.
Warisan ini berlangsung dengan perjuangan di Tanah
Melayu apabila wujudnya UMNO bersama-sama kumpulan nasionalisme lain untuk
menuntut kemerdekaan daripada British selepas kekalahan Jepun. UMNO dilihat
begitu dekat dengan orang Melayu khususnya sewaktu kewujudan Malayan Union.
Mungkin pendekatan UMNO ketika itu agak lunak dan
selari dengan keinginan orang Melayu. Justeru, UMNO berjaya memimpin rakyat
mencapai kemerdekaan melalui rundingan dengan kolonial British.
Lima tahun selepas merdeka, cadangan penubuhan
Malaysia diusulkan dengan kemasukan Singapura, Sabah, Sarawak dan Brunei
bergabung dengan Tanah Melayu. Namun, atas beberapa faktor Brunei tidak
bersetuju.
Tarikh 16 September 1963, Persekutuan Tanah Melayu
dibentuk secara rasmi setelah melalui fasa, konfrontasi Indonesia dan Filipina
yang menuntut kepulauan Borneo atas faktor geopolitik dan pensejarahan.
Lahirlah Malaysia sebagai negara merdeka dan berdaulat
di mata dunia. Pascakemerdekaan dan pembentukan Malaysia turut menitipkan
beberapa peristiwa penting negara seperti ancaman gerakan komunisme, rusuhan
kaum 13 Mei 1969 dan pembentukan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang signifikan
dengan pembangunan hari ini.
Apa yang ada kini ialah cetusan gagasan dan visi masa
depan cita-cita kebangsaan diperkenalkan pemimpin terdahulu sebagai memenuhi
aspirasi dituntut rakyat.
Cita-cita kebangsaan ini diberikan penekanan dengan
beberapa perkara ditumpukan meliputi soal integrasi nasional membawa kepada
pelaksanaan Rukun Negara dan memperkenalkan Wawasan 2020 sebagai usaha membawa
Malaysia melangkah ke hadapan mendepani cabaran gelombang mega yang semakin
melingkari masyarakat global.
Ini termasuk pembentukan negara bangsa, melahirkan
masyarakat Malaysia bebas yang kukuh dari segi moral, bersifat demokratik,
progresif, adil, matang dan makmur serta dinamis. Elemen ini diwujudkan sebagai
usaha melahirkan 'Bangsa Malaysia' yang menjadi nadi kelangsungan masa depan
negara.
Tahun ini, genap 62 tahun kita mencapai kemerdekaan.
Walaupun Wawasan 2020 sebenarnya bukan sebuah dasar rasmi negara, namun ia
dilihat sebagai pendekatan komprehensif dan menyeluruh merangkumi soal ekonomi,
politik, psikologi dan sosial.
Sungguhpun cita-cita kebangsaan murni ini menekankan
soal pendekatan komprehensif, ia masih tidak dapat mengelak berhadapan fenomena
yang sentiasa wujud bagi negara bekas jajahan yakni fenomena 'watak tertawan.'
Sejak 1970-an, fenomena ini dikenal pasti Allahyarham
Dr Syed Hussein al-Attas sebagai sesuatu yang ditinggalkan penjajah dalam usaha
mengekalkan penguasaan epistemologi dalam negara bekas jajahan mereka. Fenomena
ini masih berterusan wujud meskipun sudah lama kita merdeka.
Penerapan elemen mitos dalam mengekang kemaraan
perkembangan wacana kearifan tempatan menjadi agenda utama kolonial British
ketika dijajah masih lagi berbekas dalam masyarakat moden Malaysia.
Kita tidak menafikan sumbangan besar pemikir kolonial
dalam menyumbang kepada pembangunan, namun dengan wujudnya kumpulan watak tertawan
ini, aktiviti penafsiran sejarah bersifat tiada penilaian kritis menyukarkan
proses merealisasikan cita-cita kebangsaan di Malaysia.
Kita tidak boleh menyalahkan legasi kolonial
semata-mata, bahkan sifat rakyat yang masih mempunyai sisi kekaguman pada
warisan kolonial antara punca merencatkan proses ini. Mungkin kerana kita masih
ingin bergantung kepada korpus kolonial khususnya dari Barat mencetuskan
fenomena ini.
Walaupun Wawasan 2020 diperkenalkan Tun Dr Mahathir
Mohamad dilihat seakan tidak tercapai, cita-cita ini murni yang kemudian
diteruskan dengan pelaksanaan program 1Malaysia sebagai slogan keharmonian kaum
oleh Datuk Seri Najib Razak.
Begitu juga Wawasan Kemakmuran Bersama (WKB) yang
menumpukan soal pembangunan keterangkuman antara semua kaum diperkenalkan
ketika pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan (PH). Kini turut menjadi agenda
utama pemerintahan di bawah Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri
ke-8 yang semakin meningkat populariti selepas kemampuan kerajaan Perikatan
Nasional (PN) mengurus dan mengawal gelombang COVID-19.
Dalam memenuhi cita-cita kebangsaan, perkara paling
asasi harus kita hadapi ialah cabaran melahirkan 'Bangsa Malaysia' bersatu padu
dan mempunyai keperibadian tersendiri.Ini cabaran utama yang masih lagi gagal direalisasikan.
Isu perkauman masih hangat dibicarakan dan dijadikan tumpuan utama di ruang
awam, sekali gus menyukarkan untuk memastikan kelangsungan kaum di negara ini.
Bagaimanapun, soal perkauman ini masih dalam ruang
'ketegangan stabil' menjadikan usaha merealisasikan cita-cita kebangsaan yang
digubal lama masih mampu dijayakan.Walaupun Malaysia melalui beberapa fasa
pertukaran rejim, ia masih kekal sebagai cita-cita kebangsaan bagi masyarakat
Malaysia mendepani cabaran pada peringkat global dan tempatan dan asas
didirikan pembentukan 'Nasionalisme Malaysia' yang hasilnya melahirkan bangsa
yang paksinya atas inti masyarakat majmuk.
Sekiranya kita berjaya merencanakan faham 'bangsa
idaman' ini, nescaya ia akan menjadi kayu ukur komprehensif
bagi negara lain yang latar masyarakatnya bersifat majmuk juga.Seruan
pemerintah perlu disambut dengan baik seandainya membabitkan kelangsungan
negara kita pada masa depan. Ditambah keadaan masyarakat yang berhadapan
perkembangan pandemik global yang merencatkan banyak aktiviti khususnya
ekonomi.
Dalam melawan pandemik ini, jika kita memahami visi
masa depan cita-cita kebangsaan dibentuk sebelum ini, kita mampu menukarkan
musibah menjadi muhibah. Untungnya, kita mampu melahirkan 'Bangsa Malaysia'
sebagai bangsa idaman.
Kata tokoh sosiologi politik Malaysia, Allahyarham Dr Rustam Sani yang begitu mengidamkan kejayaan merealisasikan konsep itu: "Bangsa Malaysia bukanlah sesuatu yang cuba menghilangkan identiti etnik, bahkan ia adalah satu cara meraikan perbezaan dan menghargai persamaan kaum di Malaysia.
Negara
Bangsa Dalam Kemakmuran Bersama: Peranan Muda
Kesepaduan
nasional termasuk dalam perkara kedaulatan dan keselamatan negara. Warganegara
yang hidup aman, tenteram dalam sebuah negara berdaulat adalah aset kukuh yang
boleh membawa negara terbang jauh.Demi pentingnya perkara ini, sistem
pendidikan negara-negara moden kebanyakannya diarahkan untuk melahirkan produk
warganegara yang baik.Warga diindoktrinasikan untuk berfikir dan bertindak
menurut fahaman sebuah negara.
Di Malaysia, Rukun Negara telah dijadikan ideologi
rentas biologi dan nilai sebagai titik persamaan, menjadi tempat tegak pelbagai
warga menukikkan pandangan. Hasratnya satu, perpaduan nasional berhasil
dijelmakan. Tidak hanya institusi pendidikan, malahan dasar-dasar utama negara
daripada Rangka Rancangan Jangka Panjang I, II dan yang terbaru Wawasan
Kemakmuran Bersama (WKB) 2030 justeru memasukkan hasrat ini.
Peristiwa hitam 13 Mei 1969 menjadi tamparan berguna
kepada negara. Parlimen digantung, Mageran mengambil alih pentadbiran negara.
Siasatan mendapati kecurigaan kaum sehingga membawa sengketa dan pertumpahan
darah bertolak daripada ketidakseimbangan ekonomi.
Justeru, setiap dasar negara digubal untuk memastikan
pengagihan ekonomi dapat diserakkan secara adil dan objektif.Ia bagi memastikan
bumiputera sebagai kaum dominan di tanah air secara demografik tetapi paling
minoriti daripada sudut ekonomi dapat dibela sementara memastikan pengagihan
saksama terhadap kaum-kaum lain tidak dikompromi.Pendekatannya – menghanguskan
prejudis, curiga dan rasa tidak sama rata.Pengenalan ekonomi menurut kaum yang
diwarisi daripada penjajah mendesak dihapuskan.Masyarakat maju memacu ekonomi
tanpa pengenalan warna dan identiti ras. Tumpuan mengangkat harakat kaum
tertinggal ke tempat yang layak menjadi perhatian.
Awal tahun 1990- an bermula satu frasa baharu
diarusperdanakan bagi mewarnai lagi debat perpaduan nasional yang berat temanya
ini - negara bangsa. Gagasan ini menjadi perbahasan meluas apabila perdana
menteri ketika itu pada tahun 1991 mengemukakan isu pembinaan negara bangsa
dalam sebuah program nasional. Khalayak akademik mengambil bahagian memberikan
ajuan mereka terhadap gagasan ini.
BERLAYAR DAN BERLABUH
DALAM WKB 2030
Perdebatan terbuka belum memberikan rumusan cukup
kepada pemegang taruh kerajaan yang bertanggungjawab untuk memuktamadkan
kesimpulan.Sebaliknya, terma negara bangsa terus belayar dalam ruang wacana
universiti, NGO, budayawan, intelektual rakyat sehingga berlabuh juga dalam
dokumen utama negara - WKB 2030 Komitmen kerajaan untuk merealisasikan tema
negara bangsa ini menampakkan isyarat keseriusan dalam gagasan ini.
"Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 adalah iltizam
untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang terus membangun secara
mampan seiring dengan pengagihan ekonomi yang adil, saksama dan inklusif pada
semua peringkat kumpulan pendapatan, etnik, wilayah dan rantaian bekalan.
“Iltizam ini akan diteruskan ke arah mengukuhkan kestabilan politik dan
meningkatkan kemakmuran negara serta memastikan rakyat bersatu padu tanpa
prasangka dengan meraikan kepelbagaian bangsa dan budaya sebagai asas penyatuan
negara bangsa." Secara teknikal elemen pembinaan negara bangsa untuk pertama
kalinya tersurat dalam dokumen semasa utama negara. Tidak lain dapat
ditafsirkan bahawa keutamaannya telah mendapat layanan hak waktu perdana (prime
time) ketika ini.Sebelumnya, dasar-dasar pembangunan nasional seperti Dasar
Ekonomi Baru (DEB) sehingga kepada Transformasi Nasional 2050 memang teguh
dengan hasrat perpaduan nasional ini. Cuma, penzahirannya tertuang secara
ekspilisit.
Namun, untuk pertama kalinya frasa ‘negara bangsa’
secara khusus disuratkan dalam dokumen mega negara dalam WKB 2030.Ia penting
kerana banyak tindakan akomodatif akan mengisi hampir keseluruhan
tindakan-tindakan kerajaan sepanjang tahun pelaksanaan. Soal negara bangsa
bukanlah baru. Ia produk modenisme yang sentiasa terus berkembang terus menerus
menurut faham pembangunan tajaan Barat.Penjenamaan negara bangsa sebagai produk
nasionalisme telah lama muncul dan menyusup masuk dalam perbendaharaan kita.
KONSEP BAHASA CITA
Karangan Prof Emeritus Dr Abdul Rahman Embong menemui
perbincangan tuntas konsep bangsa cita (nation of intent) berdasarkan
pengalaman sosiologikal Malaysia yang menjadi idaman para negarawan. Gagasan
“Bangsa Malaysia” iaitu anggota semua kaum harus mempunyai perasaan sebangsa,
berkongsi wilayah, ekonomi, budaya dan nasib masa depan bersama menimbulkan
polemik yang masih tidak berhujung. Apakah takrif ‘bangsa’ (race) itu tepat
daripada sudut biologikal? Dalam Bahasa Melayu, bangsa merujuk kepada suatu
kelompok yang berkongsi ciri fizikal, ras dan keturunan. Ia juga boleh merujuk
sesuatu kaum. Apakah yang menjadi pentakrif kepada bangsa Malaysia yang
dicitakan itu?Jika mengambil kira semangat perlembagaan dan kontrak sosial,
bangsa Melayu adalah jawapannya. Bersediakah kaum-kaum lain melebur masuk
menyertai pembinaan bangsa itu?
Justeru demikian rumitnya persoalan ini beberapa
sarjana memajukan konsep nasion yang bermaksud suatu komuniti politik yang
terdiri daripada bangsa-bangsa yang menghuni wilayah politik tertentu sebagai
jawapan.Penulis bersetuju dengan konsep nasion ini untuk memandu perbincangan
secara rasional terhadap isu negara bangsa dan perpaduan kaum di Malaysia yang
sering disebut oleh Prof Ulung Dr Shamsul Amri Baharuddin sebagai stabil-tegang
(stable-tension). Apa pun reaksinya, sehingga kini gagasan negara bangsa masih
menjadi cita-cita idaman. Keunikan Malaysia terletak pada keragaman komposisi
etnik yang membentuk pengalaman sosiopolitiknya.Walaupun tidak terbentuk
sebagai bangsa yang satu, tetapi nasion ini tetap menjunjung tinggi semangat
cintakan tanah air yang tinggi.
Indeks Keamanan Global 2019 memberi petunjuk tentang
betapa mahalnya negara ini. Berada pada kedudukan ke-16 negara paling aman di
dunia dan ketiga di Asia, Malaysia dengan penduduk berbilang bangsa yang
mewakili blok kebudayaan besar meletakkan kedudukannya dalam kelas tersendiri.
Sebagai sampel kes keadaan rukun damai masih dapat dijelmakan.
SERANGAN ‘ TENTERA BAWANG ‘
Semangat kesetiaan kepada negara tidak dikompromi. Contohnya,
“tentera bawang” Malaysia secara berjemaah melakukan serangan terang-terangan
terhadap ahli politik daripada Taiwan yang memberikan kenyataan salah terhadap
Malaysia berhubung pengurusan Covid-19. Mereka merasa tanggungjawab nasional
sebagai warganegara untuk meluruskan salah faham dan persepsi serong orang luar
walaupun sedarah secara biologi dengan mereka. Selagi tonggak-tonggak rukun
negara dipegang, perpaduan nasion ini akan dapat terus dipertahankan.WKB2030
secara zahir menyebutkan pembinaan negara bangsa sebagai matlamat akhirnya (end
product).
Di sini kita bentangkan beberapa peranan anak muda
sebagai advokator bagi merealisasikan hasrat ini. Melalui pertubuhan belia,
anak muda boleh menjadi penggerak teras strategik ketiga (modal insan), kelima
(kesejahteraan sosial) dan ketujuh (modal sosial).Peranan persatuan belia
sebagai mewakili kelompok penengah dalam strata sosial yang menghimpunkan
kekuatan tenaga dan idea patut digembleng. Sebagai contoh di bawah Majlis Belia
Malaysia terdapat 104 pertubuhan belia daerah yang aktif di seluruh
Malaysia.Organisasi ini telah berakar puluhan tahun mencipta jasa.Tugas mereka
boleh diluaskan lagi sebagai duta-duta kecil untuk menyampaikan hasrat WKB2030
ini kepada kelompok massa.Anggota persatuan belia boleh menjadi mediator dalam
ehwal keharmonian antara agama, menjadi ‘mata-mata’ terhadap jenayah,
meningkatkan keselamatan kejiranan dan beberapa indeks lain yang disenaraikan
dalam teras strategik di atas.
Selain itu, tenaga muda belia di negara ini boleh menggantikan guna tenaga buruh asing yang berleluasa khususnya dalam sektor 3D. Perbincangan peserta siri pertama Pemacu Bootcamp anjuran Institut Masa tentang mengapa pekerjaan pengawal keselamatan tidak mendapat perhatian orang muda telah menarik perhatian. Keperluan mewujudkan laluan kerjaya, tawaran gaji yang kompetitif, penampilan kemas dan ‘cool’ dapat dipertimbangkan untuk menarik anak muda masuk dalam sektor kurang popular seperti ini.
PENGUCUPAN LUAR BANDAR
Pada akhirnya, pengurangan pergantungan terhadap buruh
asing berimplikasi juga mengurangnya jenayah yang melibatkan warga asing yang
didorong faktor tekanan emosi dan sosial. Penguncupan luar bandar dan
pembesaran kawasan bandar menjadi metropolitan hanya akan mendatangkan masalah
baru.Kesenjangan ekonomi juga tingkat pendedahan teknologi moden antara komuniti
bandar besar dan luar bandar akan menjejaskan emosi dan yakin diri. Belia dapat
berperanan sebagai penjambatan. Kecelikan terhadap teknologi digital, industri
4.0 akan membuka lebih ruang kepada komuniti luar bandar berinteraksi masuk ke
dalam pasaran dan persaingan ekonomi bandar.Kemunculan ekonomi lejang dan
permintaan transaksi atas talian tidak mensyaratkan topografi fizikal sebagai
alasan.
Di luar bandar sekalipun para pekerja ekonomi lejang
boleh membina karier dan memperoleh pendapatan lumayan.Ia akan meningkatkan
cairan tunai, kuasa beli sekaligus meningkatkan ekonomi.Nantinya akan mendorong
usaha keterangkuman wilayah dituntut secara lunak.Keinginan warga kota untuk
pulang ke kampung memakmur ekonomi secara atas talian memberi isyarat tidak langsung kepada kerajaan untuk meningkatkan pemindahan
kemudahan, jalan raya, alat teknologi moden ke luar bandar.Untuk mendapatkan
data mentah yang tulen, pihak pemegang taruh perlu mempunyai kumpulan
berkepakaran yang memiliki kemahiran cukup untuk mengerjakannya.
Justeru, disarankan agar anak-anak muda terpelajar (memiliki ijazah, sarjana muda, sarjana, Phd) yang memilih bermukim di luar bandar dikumpulkan dan membentuk kumpulan pemikir – pelaksana (think-do-tank) yang memberikan khidmat kepada agensi berkepentingan. Ini akan memastikan sifar ketirisan bakat dapat dicipta.Kumpulan pakar ini dapat mengambil tanggungjawab moral untuk memberikan khidmat mereka terhadap setiap daerah yang mereka duduki.
PEMIKIR DAERAH
Dengan data konkrit, kerajaan dapat memastikan projek
pembangunan yang dijalankan dapat dielakkan daripada menjadi projek
terbengkalai. Telah terdapat usaha-usaha untuk mewujudkan kumpulan pemikir
daerah ini di kalangan gerakan anak muda. Antaranya melalui platform Wacana
Intelektual Daerah yang ditubuhkan pada tahun 2016.Setidaknya, memiliki
kumpulan anak muda yang telah menerima latihan di universiti, mereka hanya
perlukan sedikit induksi dan bimbingan khas untuk boleh berperanan sebagai
agent of change dalam erti kata yang sebenarnya. Sedikit saranan ini diharapkan
dapat memberikan input kepada pihak kerajaan khususnya Pejabat Perdana Menteri
untuk menyambut saranan yang diberikan. Anak muda jika dimanfaatkan gelojak
semangat mereka akan menjadi propagandis positif yang diharapkan sederap dalam
langkah merayakan kemakmuran bersama.
KESIMPULAN
Dalam setiap perbincangan ini , dapat kita lihat
perkaitan antara kepelbagaian idea bangsa idaman dan perbahasan. Negara bangsa
dilihat sebagai bangsa idaman yang diimpikan oleh sesebuah Negara melalui
konsep satu bangsa satu identiti. Secara ilmiahnya, konsep ini menjurus kepada
sesebuah Negara yang berdaulat dengan rakyatnya hidup bersatu padu tanpa
dipisahkan oleh sentment perkauman, keturunan, agama, bahasa, budaya, wilayah
dan sebagainya.
Masyarakat harus berganding bahu dan tidak
mengharapkan pihak kerajaan semata mata dalam mewujudkan perpaduan kaum. Jangan
kita bersikap evasive mahupun “Bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing
masing “kerana perpaduan kaum itu hanya akan wujud apabila semua kaum
menjalankan obligasi masing masing dengan sempurna dan bersikap bertolak
ansur.Selain itu juga kita sebagai masyarakat hendaklah memupuk nilai nilai
murni dalam kehidupan seharian kita. Kita perlulah sentiasa menghormati antara
satu sama lain. Sikap toleransi perlu dimiliki setiap masyarakat agar
keharmonian dan ‘ bangsa idaman’ dapat diteruskan dan membawa banyak impak
positif ke Negara dan bangsa. Sikap ini juga perlu dipupuk dan diperkenalkan
kepada remaja dan masyarakat pada masa kini supaya ‘bangsa idaman’ dapat
dikekalkan. Hal ini senang dicapai apabila semua masyarakat berganding bahu
menyemai nilai nilai murni.
RUJUKAN
1. 1. https://www.bharian.com.my/rencana/komentar/2017/08/319408/merealisasikan-bangsa-malaysia
3. 3. http://repo.uum.edu.my/18403/
6. https://drive.google.com/file/d/1Oa8CpCcja1q2VMv5F8cV6eZEBL8O3hBN/vie 7.https://naratifmalaysia.com/penyelidikan/me
8.
https://origin.bharian.com.my/kolumnis/2020/09/733556/realisasi-bangsa-malaysia-rai- perbezaan-kaum
Comments
Post a Comment